martes, 3 de abril de 2007

2. Aportacions de les TIC a l'educació infantil

És important el fet de plantejar-nos des d’un principi, de quina manera incideixen les NTIC a l’educació infantil per a així poder treballar des d’una visió integradora d’aquestes en el dia a dia a l’escola.

S’ha de tenir molt present, que en l’etapa d’infantil, la interacció entre el xiquet i les demés persones és fonamental per al seu desenvolupament, en concret, en el cas de la seua relació amb les NTIC, és necessària la presència d’un adult que servisca de guia i li done tot el suport que necessite. El suport que se li ha d’oferir ha de ser sempre adequat al seu nivell maduratiu per a que l’ajude a evolucionar.

L’adult ha de ser el que aprope al xiquet o xiqueta al nou maquinari, qui li explique el seu funcionament i pose al seu abast totes aquelles adaptacions que permeten a l’alumne que vaja adquirint autonomia, també s’ha de potenciar l’ús cooperatiu de les NTIC, etc.

Les NTIC al PCC

Les NTIC estan incloses al PCC ja que són un recurs que podem treballar les tres àrees curriculars; descoberta d’un mateix, descoberta de l’entorn i intercomunicació i llenguatges. És important saber que amb totes les possibilitats que ens ofereixen les NTIC, es poden treballar moltes coses, com el treball d’observació, de manipulació, experimentació, comunicació, representació....que es fan a l’aula.

El paper del mestre

En primer lloc cal destacar, que la formació del mestres no es tant el fet “d’ensenyar” en si, sinó el fet d’ajudar als xiquets i xiquetes a “aprendre a aprendre” de manera cada vegada més autònoma i promoure el seu desenvolupament cognitiu i personal.

- En el currículum s’estan establint noves competències per a l’educació infantil i són les següents:

- Domini bàsic dels instruments que permeten treballar amb l’ordinador.

- Adonar-se de la diversitat de tasques que es poden fer amb els mitjans informàtics i els avantatges que comporten.

- Comprendre que els mitjans electrònics possibiliten l’obtenció d’informació.

- Prendre consciència que amb l’ordinador ens podem comunicar amb altres persones.

Per a que els alumnes assolisquen totes aquestes coses, és necessari que el mestre o mestra tingla una formació i un cert domini de les NTIC i ser capaç d’integrar-les a l’aula fent vore que són molt útils i eficaces en el procés d’ensenyament aprenentatge.

És molt important que dins de l’escola, hi haja una bona coordinació i suport entre els mestres i que els materials que s’utilitzen siguen útils i significatius per als alumnes. S’ha de saber elegir bons materials i recursos per a treballar a l’aula, per a que les experiències dels nens i nenes siguen enriquidores i positives i els impulsen a conèixer més les NTIC i a gaudir dels beneficis que els poden aportar en tots els àmbits de la seua vida.

No hay comentarios: